Mnoga srca se brže kucaju na spomen vina, a posebno kada se radi o vinima naših domaćih vinara. Hrvatska, sa svojim bogatim vinskim naslijeđem, ponosna je na različite autohtone sorte koje nas upućuju na to koliko je naš terroir jedinstven. No, unatoč raskoši, hrvatski vinari suočavaju se s mnogim izazovima kada je riječ o izvozu svojih vina. U ovom članku istražit ćemo te izazove i kako se najbolji vinari bore s njima.
Tržišna konkurencija
Jedan od najvećih izazova s kojima se hrvatski vinari suočavaju na međunarodnoj sceni je snažna konkurencija. Vinski tržišni pejsaž prepun je etabliranih regija poput Bordeauxa, Toskane i Kalifornije koje dominiraju svijetom vina. Potrošači često imaju svoje “omiljene” vinske regije, a nova vina iz Hrvatske moraju se natjecati za pažnju na vrlo zasićenim tržištima.
Primjerice, mnogi vinari s Dalmacije tradicionalno nude svoje Plavce, no kako policama vinskih trgovina dominiraju poznati hitovi iz Italije i Francuske, naš Plavac Mali se često prepoznaje samo od strane strastvenih vinski entuzijasta. Savjet za vinare bi bio – pričajte priče o svojim vinima, dijelite svoje putovanje i tradiciju, stvorite emocionalnu vezu s potrošačem.
Regulativa i carinske prepreke
Izvoz vina često uključuje složene administrativne procedure koje mogu odvratiti male vinare. Regulativa se bitno razlikuje od države do države, a carinske prepreke mogu biti zastrašujuće. Vinarije se često suočavaju s dodatnom papirologijom, zahtjevima za specifikacije, oznakama i certificiranjem koje treba ispuniti kako bi se uopće mogli plasirati na inozemna tržišta.
Mali vinari, poput obitelji Kristančić iz Istre, na primjer, često se bore s tom birokracijom kako bi se njihova vina uspjela pojaviti na stranim tržištima. Njihova prepoznata malvazija izvrsno se prodaje kod kuće, ali kako dočekati međunarodne kupce zahtijeva dodatno ulaganje u vrijeme i resurse. Dobar savjet bi bio povezivanje s trgovinskim komorama i stručnjacima koji mogu pomoći s ovom administrativom.
Marketing i promocija
Gdje su tu marketing i promocija? U današnje doba, osviješteni potrošači ne kupuju samo vino, već brend, priču i iskustvo. Hrvatski vinari često se nalaze na zadnjem mjestu kada je riječ o promociji svojih proizvoda na međunarodnim sajmovima, degustacijama i festivalima. Iako postoje mnogi lokalni sajmovi, međunarodni događaji pružaju vinorodnim zemljama jedinstvenu priliku da se predstavite globalnom tržištu.
Vinari poput obitelji Bura, koji se aktivno uključuju u međunarodne vinske festivale, prepoznali su također važnost socijalnih mreža kako bi povećali svoju vidljivost. U današnjem digitalnom svijetu, prodaja vina nije više samo stvar distribucije, već i pripovijedanja i stvaranja zajednice.
Savjeti za uspjeh u izvozu
U Izražavanju povjerenja kupaca u zaista jedinstvena vina hrvatskih vinara, važno je istaknuti nekoliko ključnih strategija za uspjeh.
– Povežite se s lokalnim distributerima: Pronalazak iskusnih distributera u ciljanim zemljama može biti ključan.
– Iskoristite online platforme: Danas je mogućnosti online prodaje neograničena. Razmislite o upotrebi internetskih trgovina koje nude vino, uz autentične priče o vinogradima.
– Degustacije i radionice: Organiziranje događaja za stvaranje iskustava pomaže potrošačima da se povežu s vašim vinima.
– Udarite u pravu nišu: Upoznavanjem potrošača s lokalnim sortama ili proizvodnim metodama možete ih potaknuti da probaju vaše vino umjesto raznih komercijalnih brendova.
S obzirom na sve ove izazove, hrvatski vinari imaju sjajnu priliku transformirati svoje proizvode u jedinstvene i nezaboravne priče. Uz pravi pristup, podršku i strast, vinari mogu prevladati prepreke i zauzeti svoje mjesto na svjetskoj vinskoj sceni. Tako da, sljedeći put kada prilikom kušanja vina naletite na hrvatsko vino, sjetite se svega onoga što stoji iza svakog boca – svakog vinara sa svojim snovima, trudom i besprijekornom ljubavlju prema vinu.